Publikace MÍSTNĚ ZAKOTVENÉ UČENÍ zdarma ke stažení
SEVER Horní Maršov v této on-line příručce stručně představuje místně zakotvené učení a příklady, jak ho realizovat. Místně zakotvené učení je možno chápat jako vzdělávání pro udržitelný život vázané na místo..
Co je místně zakotvené učení?
Místně zakotvené učení je způsob vzdělávání, které:
využívá všech aspektů místního prostředí (přírodních, kulturních, historických a sociekonomických souvislostí) jako jednotícího kontextu pro výuku;
klade důraz na občanské zapojení v projektech, které mají praktický význam pro obec a slouží komunitě (tzv. servisní projekty);
buduje sociální kapitál, podporuje vznik a rozvoj místních partnerství.
Jaké jsou principy místně zakotveného učení?
Místně zakotvené učení pracuje zejména s následujícími principy:
UČENÍ O MÍSTĚ - pro učení využívá místních témat a souvislostí
UČENÍ V MÍSTĚ - učení se přesouvá mimo třídu, učebnou se stává obec a její okolí
UČENÍ PRO MÍSTO - téma, kterým se žáci zabývají, je opravdové a vážné a výsledek jejich práce je skutečným, hmatatelným a užitečným příspěvkem ke kvalitě života a životního prostředí v obci a podporuje roli obce ve zlepšování prostředí ve světě
UČENÍ SKRZE MÍSTO - místní témata slouží jako základ pro porozumění širším souvislostem a pro účast na řešení regionálních a globálních problémů
UČENÍ POSTAVENÉ NA VZTAHU K MÍSTU - učení staví na osobním vztahu ke svému místu a rozvíjí jej
PŘIZPŮSOBENÍ MÍSTNÍ SITUACI - učení je přizpůsobeno specifickým místním podmínkám a potřebám 7/ OSOBNÍ RELEVANCE - učení je pro žáka osobně relevantní – vidí souvislost s vlastním životem
AKTIVNÍ ÚČAST/PARTICIPACE ŽÁKŮ - učení je zaměřeno na aktivní účast žáků v řešení místních i globálních problémů; je postaveno na participativních metodách zaměřených na iniciativu a zodpovědnost žáků
PARTNERSTVÍ S KOMUNITOU - podporou pro učení jsou partnerství s dalšími lidmi a subjekty v obci – místními organizacemi, podniky, vedením obce, místními odborníky, znalci, pamětníky apod.
MEZIOBOROVOST - učení je mezioborové, mezipředmětové, buduje se porozumění vzájemné propojenosti společenských a přírodních, lokálních a globálních, minulých a budoucích procesů
PLNOHODNOTNÝ NÁSTROJ VÝUKY - učení je plnohodnotným nástrojem vzdělávání žáků, ne něčím navíc, učitel má jasno v tom, co chce žáka prostřednictvím MZU naučit, jak vše zapadá do výuky a jak to zhodnotí
SPOLUPRÁCE - učení probíhá formou skupinové práce, zadání je zaměřeno na spolupráci v týmu.