Dne 28.2.2007 vešla v účinnost organizační směrnice ředitele Krajského úřadu Libereckého kraje O ekologizaci provozu budovy Libereckého kraje. Tato směrnice stanovuje povinnosti zaměstnancům Krajského úřadu Libereckého kraje, směřující k jejich šetrnému chování vůči životnímu prostředí a k dodržování legislativy na úseku životního prostředí.
Vydání směrnice předcházelo zpracování projektu Ekologizace provozu budovy Libereckého kraje. Cílem projektu bylo provést vstupní analýzu environmentálních aspektů provozu budovy jednotlivých činností a aktivit spadajících pod agendu Libereckého kraje. Na základě této analýzy byla zpracována doporučení směřující k šetrnému chování zaměstnanců vůči životnímu prostředí a k dodržování legislativy na úseku ŽP. Směrnice vychází z výstupů zpracovaného projektu, i když některá navržená opatření se nepovedlo převzít do směrnice.
Dotazy případně zkušenosti s touto problematikou jsou Vám připraveni předat Ing. Markéta Miklasová - marketa.miklasova@kraj-lbc.cz , Ing. Zuzana Kubínová - zuzana.kubinova@kraj-lbc.cz , Ing. Pavla Čechlovská - pavla.cechlovska@kraj-lbc.cz .
Další zajímavé informace k problematice zelného úřadování naleznete na stránkách STEP a CENIA.
Jako první opatření vedoucí k ekologizaci provozu budovy krajského úřadu bylo od konce roku 2002 zavedeno třídění odpadu na tři základní komodity - papír, PET lahve a sklo.
Budova byla vybavena barevnými koši. Celkem bylo po budově krajského úřadu rozmístěno 345 ks modrých košů na papír, 90 ks žlutých košů na PET lahve a 75 ks zelených košů na sklo.
V souvislosti s novou směrnicí byly kuchyňky vybaveny nádobkami na baterie a bylo také zavedeno třídění nápojových kartonů, které se po dohodě s úklidovou firmou odkládají do žlutých košů společně s PET lahvemi. Zavedli jsme také třídění nepoužitelných a nepotřebných CD nosičů, které se po znehodnocení ukládají na jedno sběrové místo.
Recyklovaný papír se na krajském úřadu používá od března 2004. Jeho zavedení předcházela revize veškeré techniky (kopírky, tiskárny) a domluva se servisními firmami. Na úřadu je nyní k dispozici 59% techniky, na které je možné používat recyklovaný papír . Po zavedení směrnice se situace s používáním recyklovaného papíru zlepšila a nyní se recyklovaný papír využívá ze 30 % (sledováno podle odběru počtu balení jednotlivými odbory).
Odbor kancelář ředitele nakupuje recyklovaný papír značky Steinbens Vision, který má značku "ekologicky šetrný výrobek ". Jedná se o velmi kvalitní a prodejci doporučovaný recyklovaný papír, který je na našem trhu dostupný. Tento papír je doporučován pro běžné typy kopírek s možností oboustranného kopírování a pro laserové tiskárny. Dle normy DIN V ENV 12281 má tento papír pouze 0,017 % selhání při vysokorychlostním kopírování (nad 50 kopií/min).
Do inkoustových tiskáren není recyklovaný papír vhodný.