Velký okruh okolo Jičína - Jičín, Veliš, Ostružno a zpět

Český ráj

Tento výletní okruh je dlouhý 20 - 22 km. Prochází se velmi hezkou krajinou, která osloví zajisté i Vás. Náderný výhled Vám naskytne kopec Veliš a vykoupat se můžete v rekreačním středisku Sklář za obcí Ostružno.

Náš velký vycházkový okruh kolem Jičína začnete u Valdické brány z let 1568-70. Věž je 52 m vysoká a z jejího ochozu je nádherný rozhled po okolí. Od brány se vydáte po žluté značce kolem kostela sv. Jakuba Většího, který je torzem zamýšlené biskupské katedrály budované Albrechtem z Valdštejna v letech 1627-34. Projdete kolem rozlehlého barokního zámku, ve kterém je dnes muzeum a galerie a také naše informační středisko, kde se můžete zastavit pro propagační materiály nebo mapku k vašemu výletu a pokud bude třeba tak i pro další informace, které by Vás zajímali.

Pokračovat budete po jižní straně Valdštejnova náměstí, kde stojí barokní Mariánský sloup z roku 1702, korunovační empírová studna z roku 1836 a kašna se sochou Amfitrité od sochaře Suchardy z roku 1837.

Budete sledovat stále žlutou značku. Chelčického ulicí projdete na náměstí Svobody, kde je dominantou kostel sv. Ignáce.

Dále sejdete na křižovatku, kterou přejdete a Ruskou ulicí budete pokračovat přes Cidlinu k hřbitovnímu kostelu Panny Marie de Sale. Naše cesta míří k jihu k území, které je nazýváno Mariánskou zahradou.

Pokračovat tedy budete po žluté značce západní stranou Lidického náměstí a Poděbradovou ulicí po chodníku do Čejkovi, opatrně přejdete silnici I. Tř. Jičín - Poděbrady a stále po žluté značce po úzké asfaltce dojdete do Šlikovy Vsi. Místní křižovatku překonáte rovně a budete stoupat po místní komunikaci na vrchol hřbetu vlevo od vrchu Veliš. Na vrcholu stoupání se otevře sv. směrem nádherný výhled na město Jičín s okolními vrchy, na Krkonošské podhůří i panorama Krkonoš se Sněžkou. Informační panel Vás upozorní na smírčí kříž, který byl postaven 14.9.1999. Kříž se nachází asi 400 m vlevo uprostřed pole. Z vrcholu hřbetu sejdete jižním směrem po žluté značce do obce Veliš.

Na silnici se dáte vpravo. Na návsi najdete dominantní barokní kostel sv. Václava, postavený v letech 1747-52.

Od autobusové zastávky pokračujte po žluté značce na křižovatku, kde odbočíte vpravo na silnici směr Podhradí. Stále po žluté projdete kolem hřbitova se Schlikovským mauzoleem a dorazíte do Podhradí, kde od opravené zvoničky vede odbočka k vrcholu (žlutý trojúhelníček) až na památný vrchol Veliše.

Po návratu na žlutou značku projdete Podhradím, kolem hřiště a lesem stále po žluté dorazíte na čedičový vrch, kde stojí barokní kaple Loreta.

Dále budete pokračovat po žluté kolem Lhotecké hájovny a lesem na křižovatku s červenou. Naše trasa pokračuje po žluté, záhy odbočí vpravo kolem lesní ohrazenky sejdete na lesní komunikaci. Po žluté dojdete k prameni U sv. Trojice. Pokračovat budete po žluté, ke které se záhy připojí i červená, silničkou podél rybníků a rekreačního zařízení. Za lesem odbočuje červená vlevo do Prachovských skal.

Žlutá značka Vás dovede do Ostružna.

Zpět do Jičína Vás dovede zelená cyklotrasa (větší značka - dva žluté pruhy a uprostřed zelený). Půjdete polní cestou, ze které si můžete odbočit vlevo k Ostruženskému rybníku, kde můžete pozorovat vodní ptactvo.

Projdete Březinou. Zelená cyklotrasa pokračuje vlevo po silnici k Jičínu. Vpravo uvidíte sportovní letiště a zámek se sýpkou ve Vokšicích.

Do Jičína vstoupíte podjezdem, u okresního archivu se dáte vpravo a Raisovou ulicí dojdete na Ruskou, kde se náš okruh uzavře. Dáte se vlevo přes řeku Cidlinu a dorazíte zpět na Valdštejnovo náměstí. (20-22km).

Pokud byste potřebovali další informace o trase, zastavte se v Městském informačním centru v Jičíně.

Zřícenina hradu Veliš, autor: jan špelda
Jičín, Valdštejnovo náměstí, autor: archiv KHK
Jičín, kostel sv. Ignáce z Loyoly, autor: archiv KHK
kostel sv. Václava, Veliš, autor: jan špelda
Výhled z vrchu Veliš, autor: jan špelda
Kaple Loreta, autor: Jan Mertlík
Ostružno - kostel Povýšení sv. Kříže, autor: Bohdan Dvořák
Jičín 03

Úvodní strana
Krajský úřad Libereckého kraje
Odbor životního prostředí a zemědělství